Kilka słów o jednych z bardziej znaczących sklepów sneakers & streetwear w EU

Peter Jansson & Erik Fagerlind

Wielokrotnie możemy spotkać się z komentarzami dot. znacząco małej dostępności wielu modeli w Polsce czy ubrań marek wpisujących się w stylistykę mody ulicznej. Nie jest to żadną tajemnicą ani odosobnionym poglądem, jednak w gruncie rzeczy – sytuacja zmienia się na lepsze. Spore zainteresowanie skierowane jest jednak na zagraniczne butiki.

Wiele z nas niejednokrotnie pokusiło się o zamówienie upragnionego produktu z jednego spośród wielu sklepów w Europie, które w dalszym ciągu pełnią sporą rolę i oferują szerszy zakres ofert. Biorąc pod uwagę ich znaczenie, postanowiliśmy utworzyć zestawienie przedstawiające także założycieli, którzy utworzyli je od podstaw.

1. SNEAKERSNSTUFF

Sklep został otwarty w 1999 roku przez Petera JanssonaErika Fagerlinda, a pierwszy stacjonarny butik mieścił się w Sztokholmie. Pomysł narodził się z miłości do sneakersów, a doświadczenie w branży sportowej znacząco ułatwiło sprawę. Podróż do Nowego Jorku otworzyła przed właścicielami drzwi na nowe możliwości, a tym samym towary, których próżno było szukać na szwedzkim rynku. Na obecną chwilę, SNS poza sklepem w Sztokholmie znajduję się w 4 miastach na świecie – Berlinie, Londynie, Paryżu i Nowym Jorku. Dzięki renomie, popularności i zaufaniu klientów, detalista uczestniczył w wielokrotnych projektach z czołowymi markami takimi jak m.in. adidas, Converse, Reebok czy Puma.

Sneakersnstuff Berlin

2. SOLEBOX

Berlin jest dość często odwiedzanym miejscem, a podczas wizyt – trudno ominąć jeden z bardziej znaczących sklepów w Niemczech jakim jest Solebox. W 2002 roku, Hikmet Sugoer oficjalnie otworzył drzwi do pierwszego butiku – Berlin jest również pierwszym miastem w którym rozpoczęto działalność firmy. Jak w przypadku SNS, wszystko rozpoczęło się z pasji – sam Hikmet interesuje się butami od 12 roku życia co okazało się być sposobem i na siebie, i na życie zawodowe. W późniejszym czasie utworzono także sklep w Monachium, Wiedniu, Amsterdamie i Brukseli. W 2016 roku Hikmet opuścił firmę w celu udoskonalania pozostałych projektów, jednak niewątpliwie w dalszym ciągu odpowiada za sukces Solebox. Warto wspomnieć, że partnerami kolaboracji były takie marki jak niemiecka firma adidas, Nike, Rimova i wiele innych.

Solebox Amsterdam

3. END.

Wszystko rozpoczęło się w 2005 roku kiedy to dwójka przyjaciół – John Parker i Christiaan Ashworth postanowiła otworzyć bramy pierwszego sklepu END. Decyzja mogła być zaskakująca gdyż jeden z nich studiował ekonomie, a drugi IT. Wbrew pozorom, kierunki wcale nie wykluczają pasji do obuwia i mody! Założyciele wspominają, że pozyskanie marek wcale nie należało do najłatwiejszych zadań jednak upór w działaniach, przyniósł zadowalające efekty. Na obecną chwilę, END. oferuje ponad 100 marek – począwszy od adidas, CdG, Nike, Off-White, skończywszy na Dior Homme czy Moncler. Limitowany i wyselekcjonowany charakter produktów przyciąga klientów niemalże z całego świata. Sklep stacjonarny znajduje się w Newcastle, Glasgow i Londynie. Wspólne projekty są współtworzone m.in. z marką Champion, Wood Wood czy adidas (ostatnim projektem została sylwetka Yung-1). END. zostało wyróżnione jako jedna z najlepiej rozwijających się firm w Wielkiej Brytanii.

END. Newcastle

4. FOOT DISTRICT

Historia firmy znacząco różni się od powyższych, a to w wyniku rozpoczęcia działalności wyłącznie za pośrednictwem sprzedaży internetowej. Foot District został założony przez Diego MartínezaNacho Bermúdeza w 2012 roku. Diego opierał się na inspiracjach, które przyświecił pobyt w Wielkiej Brytanii i USA. Decyzja o platformie online wynikała ze znajomości świata cyfrowego, a w tym marketingu. Na popularność wpłynęły również sprawy techniczne, które w sprzedaży online są nadto ważne – darmowa wysyłka w ciągu 24h jest dość śmiałą opcją. Po dłuższej działalności, stwierdzono że stacjonarny sklep zbliżyłby firmę do klientów i pomógł przedstawić jej formę – postawiono na Madryt. Ze względu na początkowe założenia, postanowiono nie rezygnować z cyfrowych i technologicznych rozwiązań. Aby oddać hołd Jordan Brand, Foot District zaprojektował pomieszczenie poświęcone modelom Air Jordan. Stworzono 14 chromowanych wydań 3D – gdy klient podniesie jedno z nich, na ekranie LED wyświetli się wideo opisujące jego historię. Na dzień dzisiejszy, poza sklepem w Madrycie, stacjonarka znajduje się i w Barcelonie.

Foot District Madryt

5. FOOT PATROL

Nie mogliśmy pominąć lubianej lokalizacji na mapie Wielkiej Brytanii! Sklep został utworzony w 2002 roku przez Michaela Kopelmana. Charakterystycznym motywem butiku jest logo przypominające maskę gazową, choć to nie jedyna cecha wyróżniająca miejsce wśród pozostałych! Przez pierwszych 6 lat działalności, Foot Patrol okrył się znaczącą sławą – niestety w 2008 roku został zamknięty. W lipcu 2010 roku legenda powróciła i zajęła miejsce na Berwick Street w Londynie – pod dowództwem menadżera John’a Brotherhooda. W maju tego roku, stacjonarka powstała także w Paryżu. Firma współpracowała nad projektami obuwia niemalże od początku – m.in. z Nike wydając Air Stab w 2005 roku. Poza tym, Foot Patrol może poszczycić się kolaboracjami z adidas, marką Puma czy Beams & Saucony.

Foot Patrol Paryż

Europa może pochwalić się całkiem imponującą listą sklepów oferujących limitowane modele, a także wyszukane marki odzieżowe. Pięć powyższych lokalizacji tylko to udowadnia!

Użyte tagi
,