Milo Moire aresztowana za performance

Performance szwajcarskiej artystki Milo Moire  zatytułowany Mirror Box jest społecznym odbiciem ludzkiej seksualności. Jest to rozszerzone odtworzenie Tap and Touch Cinema australijskiej artystki Valie Export z 1968 roku, która już w latach ’60 walczyła o prawa kobiet. Milo wykorzystuje swoje ciało jako instrument, pewnego rodzaju broń, w celu zobrazowania i zakłócenia struktury władzy. Bada granice sztuki i moralności poprzez agresywne używanie kobiecej ekspresji seksualnej.

Artystka ubrana jest w trapezową spódnicę zrobioną z luster z prostokątnym otworem z przodu, zasłoniętym czerwoną kurtyną. Przez megafon zachęca przechodniów, aby włożyli ręce za kurtynę i dotykali jej przez 30 sekund. „Stoję tu dziś walcząc o prawa kobiet i seksualnego samostanowienia. Kobiety mają seksualność, tak jak mężczyźni. Jednak to one same powinny decydować kiedy i jak chcą być dotykane, a kiedy nie” stwierdziła Milo.

Co dzieje się kiedy kobieta stawia swoją seksualność na widok publiczny, stanowczo przejmuje inicjatywę i określa jasne zasady intymnych interakcji? Konsensualny charakter aktów seksualnych jest tutaj symbolem. Artystka uzupełnia dominujący obraz kobiecego ciała jako lustro męskiego pożądania. Odbicie publiczności staje się wizualną metaforą odwrócenia ról – z podglądacza do obiektu oglądanego.

Milo wystąpiła z Mirror Box w Amsterdamie, Dusseldorfie i Londynie, jednak dopiero na brytyjskim Trafalgar Square w tym tygodniu prowokacja osiągnęła szczyt i artystka została aresztowana. Moire spędziła dobę w areszcie a po wyjściu powiedziała, że jej aresztowanie było przykładem braku jedności w Europie. Porównała liberalną postawę Amsterdamu, gdzie holenderskiej policji przeszkadzał tylko megafon, który ich zdaniem był za głośny i za to została tylko upomniana.

Zdjęcia z wystąpień Milo możecie obejrzeć powyżej w galerii, a poniżej ocenzurowana relacja video.

 

Użyte tagi