Gucci rezygnuje z naturalnych futer!

Gucci, jeden z najbardziej znanych na świecie domów mody, właśnie poinformował o całkowitej rezygnacji z używania naturalnych futer w swoich kolekcjach. Decyzja zacznie obowiązywać wraz z sezonem wiosna-lato 2018. O zmianach powiadomił osobiście prezes Gucci Marco Bizzarri.

Nowa polityka Gucci w kwestii futer naturalnych została ogłoszona 11 października 2017 r. podczas transmisji na żywo na Facebooku. Zgodnie z tą decyzją, począwszy od sezonu wiosna-lato 2018, marka przestanie używać w swoich kolekcjach futer ze zwierząt hodowanych czy upolowanych specjalnie w tym celu, m.in. z norek, kojotów, jenotów, lisów, królików czy karakułów. Wraz z wprowadzeniem zmian Gucci dołączy do rosnącego z każdym dniem grona przedstawicieli świata mody, którzy całkowicie zrezygnowali z naturalnych futer. Wcześniej podobną decyzję podjęli Giorgio Armani, HUGO BOSS, Stella McCartney, popularny butik online z odzieżą luksusową Net-a-Porter, a także H&M czy Zara.

Decyzja tego znanego domu mody to wynik wieloletnich rozmów z organizacjami The Humane Society of the United States (HSUS) oraz LAV, które należą do międzynarodowej koalicji Fur Free Alliance. Zrzesza ona ponad 40 stowarzyszeń zajmujących się ochroną i prawami zwierząt na całym świecie. Najważniejszym celem koalicji jest doprowadzenie do zakończenia handlu futrami. Właśnie dlatego w 2006 r. powstała inicjatywa Sklepy Wolne Od Futer (ang. Fur Free Retailer), która obecnie jest prowadzona w ponad 20 krajach na całym świecie.

W Polsce koordynacją programu Sklepy Wolne Od Futer, do którego od dziś należy Gucci, zajmuje się Stowarzyszenie Otwarte Klatki. Program ma dwa cele. Pierwszym z nich jest zapewnienie konsumentom rzetelnej informacji na temat polityki poszczególnych marek odzieżowych w kwestii naturalnych futer, drugim zaś przekonanie jak największej grupy przedstawicieli świata mody do przyjęcia polityki fur-free. W ten sposób program promuje wycofywanie ze sklepów odzieży i dodatków z naturalnymi futrami oraz umożliwia konsumentom podejmowanie świadomych i etycznych decyzji zakupowych.

– Rezygnacja z naturalnych futer przez tak uznany dom mody jak Gucci to na pewno ważna decyzja w branży. Pokazuje, że nawet dla luksusowej marki futro jest nieakceptowalnym kaprysem powodującym niepotrzebne cierpienie zwierząt i zanieczyszczenie środowiska. W ostatnim czasie na polskim rynku było kilka głośnych przypadków, gdy konsumenci skrytykowali obecność futrzanych elementów w kolekcjach. Mam nadzieję, że rodzime firmy odzieżowe będą słuchać zarówno głosu klientów, jak i inspirować się decyzjami podejmowanymi przez największe marki wyznaczające trendy na rynku – tłumaczy Aleksandra Majchrzak, koordynatorka programu Sklepy Wolne Od Futer ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki.

Wśród polskich marek, które już zrezygnowały z futer, są zarówno najwięksi gracze rynkowi (Reserved, House, Cropp, Mohito i Sinsay z portfolio firmy LPP, Solar czy PROSTO), jak i popularne marki streetwearowe oraz uznani projektanci (m.in. Risk made in Warsaw, Evokaii, HEROESQUE, Hultaj Polski, Vegemoda, Viola Śpiechowicz i Pat Guzik). W ostatnim czasie do programu Sklepy Wolne Od Futer przystąpili projektantka Anna Dudzińska, marki OAK BAGS, Try.It.On, Mia Vertone oraz sklep Ananas.

Użyte tagi